limba romana

Prostia atrage lume. Nu pe toata, dar daca vrei sa aduni ceva persoane, stii za sicrit ingridiant. Nimeni nu stie de ce, eu zic doar ca asa a fost sa fie. Traim in prezent si in prezent gasesti putini oameni care stiu sa lege doua propozitii intr-o fraza corect dpdv gramatical, cu raportul dintre injuraturi si celelalte cuvinte cat mai mic, oameni care stiu sa spuna altceva decat “nu-mi place oamenii care nu stiu sa vorbesc!”, oameni care nu folosesc litera H la sfarsitul fiecarui cuvant pe messenger si ca tot veni vorba de mess, oameni carora le intelegi scrisul (adica oameni care tu le intelegi scrisul lor, ca sa fiu pe intelesul tuturor).

Cat de greu e frate sa intelegi ca uneori trebuie sa desparti unele cuvinte de altele si uneori NU? Dar pe cine mai intereseaza ce rol are fiecare cuvant, cum se numeste morfologic si sintactic? Daca esti in public si faci o greseala, iar cineva indrazneste sa te corecteze, ii raspunzi cu “Ce, n-ai inteles ce am vrut sa spun?” sau, mai simplu, cu “Ma doare-n pula.”.

Mi-au trebuit vreo doi ani sa imi dau seama ca messengerul dauneaza. Citeam mai demult diverse bloguri pe care scria ca adminii lor nu mai intra pe mess ca… e urata treaba. N-am zis nimic, pana la urma daca mie nu mi se intampla nimic, care era problema? Pana intr-o zi cand am scris “cat de mist-o e!”. Mi-am dat seama de greseala si am inceput de atunci sa intru pe invisible, sa vorbesc cu oamenii care “stie sa vorbesc ca lume-a”. Acum m-am dezobisnuit, nu mai (nu mai, NU numai) intru deloc, e mai bine. Daca nu credeti (credeti, nu crede-ti), o sa va dati seama (stiu, tu credeai ca e “o sa v-a da-ti seama”).

Eu am dexonline.ro in bookmarks si de fiecare data cand mi se pare ceva aiurea sau e un cuvant pe care nu il inteleg (se intampla sa nu stii absolut toate cuvintele dintr-un vocabular), intru pe dexonline si ma lamuresc. Si imi ramane definitia/forma corecta intiparita. Stiu, unii din voi nu stiati ca exista dex online, iar altii ati crezut ca am vrut sa scriu sex online.

Exista o pagina speciala in dexonline cu cele mai frecvente greseli de exprimare in scris. De exemplu:

Forma corecta: Să cereţi voie înainte să plecaţi. / Cere-ţi drepturile tale.
Forma gresita: Să cere-ţi voie înainte să plecaţi. / Cereţi drepturile tale.
Explicatia: Ţi se desparte prin cratimă atunci când are rol de pronume, fiind forma prescurtată a lui îţi: cere-ţi (tu, ţie, drepturile tale), trage-ţi (tu, ţie, pătura pe tine). Când indică desinenţa de plural, persoana a II-a a verbelor, ţi se scrie desigur lipit de verb: voi cereţi, voi trageţi.

Mai sunt o gramada AICI, sper sa le parcurgeti, sa le intelegeti si sa le tineti minte. Postul asta nu e de facut caterinca sau in scopul de a jigni pe cineva, dar avand in vedere ca majoritatea romanilor nu-si inteleg propria limba, e tot ce pot face.

9 Responses to “limba romana”

  1. Alex Says:

    Frum-os post d-ar nu cred ca i-e cineva care nu stie sa scri-e/Crede-ti ce vre-ti😉

  2. Maria Says:

    Exista asemenea persoane care nu stiu sa vorbeasca corect limba romana pentru ca atunci cand erau mai mici sau,chiar si acum,nu si-au dat silinta sa invete regulile gramaticale.Acum,cu greu ii mai poti scoate din ticurile lor care le-au dobandit de pe messenger sau mai stiu eu de pe unde,din dorinta de snobism,sau pur si simplu,din prostie.

  3. Edy Says:

    @ Maria: Corect. A invata regulile gramaticale nu presupune cine stie ce efort. Daca iti merge putin capul, le inveti o data si le retii toata viata. Daca nu poti, te straduiesti sa le inveti mecanic. E mai bine asa, decat sa faci o impresie ce lasa de dorit.

  4. Infantile Says:

    Mi-am amintit de Bulearca cand am citi postul asta. (“Ma doare-n pula”, adica)

  5. Maria Says:

    Stii cum e treaba cu invatatul mecanic:inveti azi,maine nu mai iti amintesti nimic.Si in ceea ce priveste impresia lasata,nu cred ca ii intereseaza prea mult,mai ales ca vorbesc cu altii care fac aceleasi greseli.Cred ca hipercorectitudinea nu va mai fi un lucru rau. ;))

  6. Edy Says:

    @ Maria: Uiti, dar daca te axezi pe ceva anume si iei cu tot cu exemple, o sa-ti ramana in reflex intr-un fel sau altul si cand e nevoie sa folosesti un cuvant, iti amintesti expresia fara sa vrei. Cam asta e mecanismul de memorare, pe asta se bazeaza si majoritatea profesorilor din scoala generala.

  7. sleeplessme Says:

    a incerca sa pari interesant folosind niste expresii urate si prescurtari nenecesare ale unor cuvinte nu indica decat ca oamenii nu observa prostia,nu se corecteaza, nu se autodisciplineaza…iar asta nu face decat sa imprime si mai mult in limbajul lor greseli fara rost. daca ii intrebi de ce prescurteaza cuvintele iti spun “ee..ca mi-e lene sa scriu cuvintele intregi”. de fapt,nu! adevarul este ca multora le ia mai mult sa prescurteze cuvintele decat sa le scrie corect. dar asta e doar una din miclie probleme ale tineretului din ziua de astazi.:p (vai ce replica de batrana). cat despre decizia ta de a nu mai intra pe mess…eu nu as renunta si mi-as sustine parerea in fata tuturor.oricum,daca nu mai intri dam de tine pe blog,sper:P

  8. hakuna matata Says:

    […] Cu chestiile astea, degeaba promovam noi scrierea corecta, infiintarea campaniilor, crearea blogurilor pentru chestii de genul asta. Asta fiind un fel de continuare la postul asta. […]


Leave a Reply

